TÜRKİYE’DE YAT İÇMEKAN TASARIMININ MALZEME SEÇİMİNE ETKİLERİ
Öz
Bu çalışmada, Türkiye’de inşa edilmiş üç farklı yatın tasarımı ile kullanılan malzemeleri arsındaki ilişkisi incelenmiştir. Türkiye, son yıllarda 24m üzeri yat inşasında (toplam boya göre) dünyada ilk sıralardadır. Yatlar genellikle ihraç edilerek döviz girdisi sağlanmaktadır. Bu girdiler, işçilik ve malzeme temelinde değerlendirilmelidir. Çünkü inşa maliyetinin %40’ını işçilik, %60’ını malzeme oluşturmaktadır. Yat sektörü, Türkiye’de, işçilik bakımından Batı Ülkeleri’nden görece ucuz fakat dünya kalitesinde hizmet sunarken katma değeri yüksek ürünlerin kullanımında ithal ağırlıklı bir faaliyet sergilemektedir. İthal ürün yoğunluklu üretim, sektör için bir tehdit unsuru olarak görülmelidir. Üretimi şekillendiren süreçlerin en önemli aşaması olan tasarım faaliyetinin bu tehdidi ortadan kaldırabilme potansiyeli vardır. Çünkü malzeme seçimi ve ürün detaylarının belirlenmesi bu aşamada gerçekleşir. Bu tehdide yönelik farkındalık oluşturma amacıyla, incelenen yatlarda kullanılan malzemeler, Tablo 1’deki 23 maddede ithal ve yerli ayrımıyla ortaya konularak önerilerde bulunulmuştur.
Tam Metin:
PDFMadde Ölçümleri
Metrics powered by PLOS ALM
Refback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Selçuk-Teknik Dergisi ISSN:1302-6178